dom wykwit-warstwy

lipiec 2016
al. Kochanowskiego 21, Wrocław

___

NASZA, POLSKA tradycja gościnności i jej etos, najśmielej hulały w czasach sarmackich. Godne naśladowania otwarcie na drugiego człowieka, przybywającego z odległych stron połączone z grubą przesadą – próbą utopienia gościa w tłustym jadle i morzu alkoholu. Obecnie dodać do tego możemy strzeżone osiedla i apartamentowce; naiwność ludzi witających z szeroko otwartymi ramionami sprzedawców kołder; chęć kolektywizacji i wspólnej pracy oraz dzielenia się dobrami; nieustanna próba działania w grupie bez uszczerbku dla jednostki; obecną sytuację społeczno-polityczną i rycersko nastawionych pseudokibiców; przyjęcie wizytatora z „Alternatywy 4”; alienację i strach przed drugim człowiekiem oraz tęsknotę za nim. Całość skwitować możemy staropolskim przysłowiem „gość w dom – Bóg w dom”. Posypać solą i zagryźć chlebem.

Staramy się przetrawić jakoś ten cały bałagan, gdyż spodziewamy się gościa, którego powitamy działaniem pt. „Polska gościnność”.
Nad tym hasłem pracujemy w następującym składzie artystycznym: Paweł Marcinek, Adam Martyniak, Michał Mejnartowicz, Aleksandra Szulimowska, Karolina Włodek. O naszym pomyśle rozmawiamy z sąsiadami willi na al. J. Kochanowskiego 21. Wchodzimy w interakcje z otoczeniem.

Nie do przewidzenia jest, czy w efekcie powstanie serdeczny prezent powitalny dla oczekiwanej przez nas artystki, laurka polskiej gościnności, czy wręcz odwrotnie. Co by to nie było, nasz gość będzie musiał się z tym zmierzyć.

Intencyjnym odbiorcą wydarzenia artystka o złożonej tożsamości: Nina Adelajda Olczak, uczestniczka odbywającej się u nas w lipcu rezydencji artystycznej pt.„Rewizyta”. Otwarcie „Polskiej gościnności” odbędzie się w pierwszych dniach jej rezydencji.

Nina, artystka-kuratorka zajmująca się performance i sztuką nowych mediów, pochodzi z etnicznie mieszanej dolnośląskiej rodziny, gdzie przeplatają się tradycje śląskie, polskie i niemieckie. W swoich działaniach sprzeciwia się elitaryzacji sztuki zwracając ją życiu codziennemu nie szczędząc przy tym dowcipu.

___

„Rewizyta” to wielowarstwowy przekładaniec. Zapętlający się utwór. Nie wiadomo co z czego wynikło. Kto tu jest u siebie a kto w gościnie. Kto składa rewizytę.
Ważnym kontekstem rezydencji jest Wrocław, twierdza Breslau i jej piastowski mit założycielski; wysiedlenia Niemców i późniejsze zasiedlenia Polaków przesadzonych ze wschodu. Ktoś się przyjął, ktoś usechł a ktoś został tam gdzie był i patrzył jak wszystko wokół się zmienia. Inspirujący jest ten historyczny absurd i jego skutki w życiu zwykłych ludzi. Odnosimy się do niego z perspektywy naszego mikrokosmosu: codzienności w willi na Zaciszu i rozmów z sąsiadami. Poruszamy temat polskiej gościnności – dumy Polaków i blaknącej germanofobi sprawdzając, czy rana między naszymi narodami naprawdę się zagoiła.
Przy wyborze właściwej osoby na rezydencję pierwszym kryterium była narodowość. Kryterium celowe, choć oburzające w kosmopolitycznym świecie. Zaproszona artystka poruszy temat naszych tożsamości narodowych i stereotypów z nim związanych. Strzeżmy się jednak patosu. Poczucie humoru będzie tu pomocne, wręcz wskazane.

___

BIO Niny Adelajdy Olczak:

Nina Adelajda Olczak (*1980, w Świeciu) jest artystką-kuratorką niemiecko polskiego pochodzenia, pracującą głownie w zakresie sztuki nowych mediów – filmie eksperymentalnym, performance oraz instalacji video. Po zdaniu matury w PLSP w Opolu artystka przeniosła się do Niemiec, gdzie studiowała historię sztuki i amerykanistykę na Uniwersytecie w Heidelbergu a następnie multimedia w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania (HfG) w Karlsruhe, które zakończyła dyplomem w 2013 roku.

Jej wielokanałowe instalacje oraz performance budują dziwaczne, wnikliwe, czasem satyryczne narracje badające różne aspekty tożsamości i artystycznego eksperymentu. W swojej praktyce artystycznej często bawi się właściwościami samego medium, jak na przykład w jej ostatnim kuratorskim projekcie „Transmission,” gdzie performensy i wydarzenia na wystawie były transmitowane na żywo pomiędzy dwoma miastami. Jej najnowsze projekty to wystawa „Legend of the River” w Galerii Sztuki Współczesnej Opole (artystka) oraz odbywająca się w ramach Ateńskiego Biennale 2016 „Transmission Karlsruhe-Athens” (kuratorka). Nina Adelajda Olczak obecnie mieszka i pracuje w Karlsruhe, Republika Federalna Niemiec.

___

* „Polska gościnność” organizowana jest bez związku ze strukturą finansowania kultury w Polsce, w tym bez udziału środków ESK 2016. Środki potrzebne do realizacji pozyskiwane są metodą tzw. ekonomii nieformalnej. Jest to pierwsza aktywność eksperymentu twórczego „Warstwy”, w którym nie ma miejsca na podział kurator – artysta.

Pobyt Niny Adelajdy Olczak w willi przy al. J. Kochanowskiego 21 we Wrocławiu, odbywa się w ramach projektu „Rewizyta”, realizowanego we współpracy Warstw z Fundacją Wersja i Programem Rezydencji Artystycznych A-i-R Wro (www.wykwit.tumblr.com/warstwy/REVISIT).
Program Rezydencji Artystycznych A-i-R Wro, realizowany jest w ramach Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016, został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

___

wykwit.tumblr.com/warstwy/polishhospitality
facebook.com/warstwy.layers
facebook.com/airwro