Kuratorki & Co

4 – 10.8.2014, 24h

___

Serdecznie  zapraszamy na pierwszą otwartą dla publiczności rezydencję artystyczną w Podbrzuszu. Podziemna przestrzeń ekspozycyjna, wraz z odbywającą się w niej w tym czasie wystawą, stanie się siedliskiem dla Kuratorek – grupy ekstremalnych artystek z Opola. Ich obecność przyjmie postać trwającej siedem dni, interaktywnej akcji, której tytułem i zarazem motywem przewodnim będzie Marnotrawienie, i w czasie której nie planują nic robić. Ale nie będzie to, ot, takie sobie zwyczajne nieróbstwo! Jak można się spodziewać po sumiennych opolankach, będzie to fachowo i solidnie przygotowane trwonienie czasu, środków i energii, czyli eleganckie marnotrawstwo z premedytacją.

Siedem dni wystarczyło na stworzenie świata, w którym ostatnio nieustannie brakuje nam czasu, od nadmiaru pracy dostajemy zadyszki, a spośród doznań zmysłowych odczuwamy głównie zmęczenie. Czy siedem dni wystarczy na jego przeorganizowanie? To zadanie wbrew pozorom niełatwe – jak zabrać się za nic-nie-robienie? Powściągnąć od działania czy może zastygnąć w bezruchu? Kuratorki decydują się na działanie nie tylko radykalne, ale też niebezpieczne. Trzeba bowiem pamiętać, że w naszym kręgu kulturowym lenistwo prowadzi wprost do kręgu innego – piątego, leżącego tuż za Styksem, w pół drogi do najgłębszej z piekielnych czeluści. Zatem nie tylko, wbrew kapitalistycznej logice rynku, powstrzymają się od wszelkiej produkcji, ale są w dodatku gotowe zapłacić za to wysoką cenę.

Dziś lenistwo jest jednak zadaniem głęboko humanistycznym – pozwala przystanąć w biegu, dostrzec krajobraz, doznać błysku refleksji. Obijanie się sprzyja oczyszczaniu umysłu i doświadczaniu piękna, tej dość zaniechanej już w sztuce wartości. Próżnowanie wyzwala też najcenniejszy z surowców współczesnej gospodarki, czyli ludzką kreatywność. Marnotrawienie to zatem luksus, na który nas stać! I ma przy tym niezwykle wywrotowy potencjał, bo przecież kto nie pracuje, ten może pomyśleć.

Sabat rozproszonych i na co dzień niezwykle zajętych czarownic, rozkoszne letnie leniuchowanie w wielkomiejskiej daczy czy może profesjonalne spotkanie robocze prekariuszek sztuki? O tym, jaką postać przybierze ten pobyt, zadecydują ci, którzy wezmą udział we wspólnym marnotrawieniu. Niewykluczone, że będziemy kisić się z nudy, od niechcenia sięgając czasem po jakąś lekturę. Być może rzucimy się w wir robienia przetworów albo też, przyśpiewując ludowe przyśpiewki, podłubiemy coś sobie na boczku. Podyskutujemy do rana albo zrobimy sobie maraton z 24 Hour Psycho i filmami Godarda. Niewykluczone, że powstanie jakiś Pomysł lub Plan, albo też zdecydujemy się przez większość czasu bezmyślnie pluć i łapać czy słuchać śpiewu ptaków z kasety. Inicjatywa należy do wszystkich i wszystko może się, w czasie tej rezydencji, wydarzyć. Trzeba jednak pamiętać, że w następnym, szóstym kręgu dantejskiego Piekła, płoną heretycy. A wśród nich z pewnością też akcjoniści wiedeńscy i artyści Fluxsusu.

___

Proponowana lektura na lato:

  • Czytanki dla robotników sztuki, Warszawa 2009.
  • Re-tooling Residencies. A Closer Look at the Mobility of Art. Professionals, Warsaw 2011.
  • Art and Anarchy, New York 1969.
  • H. Bey, Tymczasowa Strefa Autonomiczna, Kraków 2009.
  • U. Schnabel, Sztuka leniuchowania. O szczęściu nicnierobienia, Warszawa 2014.
  • T. Hodgkinson, Jak być leniwym, Warszawa 2008.
  • M. Proust, W poszukiwaniu straconego czasu, Warszawa 1937-1939 (w tym wydaniu jest handicap!).
  • Oraz wszystkie książki, których nie masz kiedy przeczytać.

___

Kuratorki

Grupa artystyczna tworzona przez artystki-kuratorki, absolwentki Instytutu Sztuki Uniwersytetu Opolskiego. Od 2009 r. zajmują się organizowaniem (sobie) wystaw, realizowaniem projektów oraz różnorodnymi działaniami artystycznymi. We wspólnych działaniach dziewczyny stawiają na żart i absurdalną grę znaczeń. Działania artystyczne Kuratorek najczęściej przyjmują formę performensu, happeningu, interwencji i działań skierowanych na interakcję z odbiorcą. Najbardziej inspiruje je rzeczywistość, którą komentują w lekki, zabawny i absurdalny sposób, dotykając często jednak kwestii niezwykle istotnych jak komercjalizacja sztuki, mechanizmy rządzące nowoczesną sztuką czy społeczna rola artysty. Ich projekt kuratorski pt. „Luksusowe kury” został włączony w program Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Wizualnych Inspiracje/Glamour w 2010 r. Artystki dostrzeżone zostały również podczas festiwalu FAMA w 2010 r., gdzie wyróżniono je Tytułem Honorowego Laureata. Prowadzą bloga: kuratorki.blogspot.com.

Skład grupy kilkakrotnie ulegał zmianom. Obecnie tworzą ją:

 

Maria Bitka

Urodziła się w Opolu, dzień po wybuchu w Czarnobylu. Absolwentka ASP w Krakowie –dyplom na wydziale intermediów, w pracowni działań medialnych prof. Antoniego Porczaka, obroniła w 2013 r. Dyplom w pracowni prof. Aleksandry Janik w Instytucie Sztuki Uniwersytetu Opolskiego obroniła w roku 2010.  Posługuje się różnymi mediami, za pomocą swojej twórczości przenosi odbiorców w inny wymiar. W 2011 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na projekt „Czarne skrzynki snów”. Działa w stowarzyszeniu OPAK. Obecnie pracuje jako nauczycielka w Liceum Plastycznym w Opolu. Hobbystycznie śpiewa w zespole śpiewu tradycyjnego Niezłe Ziółka. Współzałożycielka grupy artystycznej Kuratorki.

 

Anna Gądek

Urodzona w 1984 r. w Namysłowie. Absolwentka Instytutu Sztuki Uniwersytetu Opolskiego. Dyplom w pracowni rzeźby prof. Mariana Molendy obroniła w 2009 r. W ramach stypendium studiowała przez semestr w Instytucie Sztuki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, gdzie została laureatką Nagrody Dyrektora Instytutu Sztuki UŚ. Zajmuje się przede wszystkim szeroko pojętą rzeźbą, instalacją, a także performatywnymi formami wyrazu. Interesuje ją problem tożsamości, a także determinacja życia przez psychikę i cielesność. Jej działania często przybierają lekką, żartobliwą czy wręcz niepoważną formę, przy niekoniecznie niepoważnym temacie. Zdarza jej się tworzyć malutkie lalki do domków dla lalek, jak i lalki oraz scenografie dla teatrów lalkowych, a niedawno też rekwizyty do czeskiego filmu animowanego. Lubi szyć zwierzęta ze sztucznych futer, które stają się maskami, elementami ubioru lub również lalkami. W międzyczasie kreuje z siostrą bliźniaczy projekt artystyczny, podróżuje, słucha muzyki, jeździ na rowerze.

 

Elżbieta Gądek

Urodzona w 1984 r. w Namysłowie. Absolwentka Instytutu Sztuki Uniwersytetu Opolskiego. Dyplom w pracowni intermediów prof. Aleksandry Janik obroniła w 2010 r. W ramach stypendium studiowała przez semestr w Instytucie Sztuki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Ukończyła również Studium Projektowania i Stylizacji Ubioru we Wrocławiu. Jej zainteresowania krążą przede wszystkim miedzy sztuką, modą, kostiumem i przestrzenią. Zajmuje się też rysunkiem, grafiką i ilustracją. Finalistka warsztatów ilustracji modowej podczas IV Art & Fashion Festival 2010. Laureatka konkursu na stworzenie identyfikacji wizualnej kolejnej, V edycji Art & Fashion Festival 2011. Od 2009 roku działa również w grupie artystycznej Kuratorki, której jest współzałożycielką. Na co dzień obserwuje i dotyka kostiumy w teatrze, rysuje „naturofakty” i rozmyśla  na temat swojej bliźniaczej tożsamości.

 

Malwina Mielniczuk

Urodzona w 1986 r. Absolwentka Instytutu Sztuki Uniwersytetu Opolskiego. Dyplom w pracowni malarstwa prof. Łucji Piwowar-Bagińskiej obroniła w 2010 r. W trakcie studiów uczestniczyła w plenerach malarskich. Swoje prace prezentowała wielokrotnie na wystawach indywidualnych i zbiorowych w różnych miastach w kraju, m.in.: wystawa konkursowa Fundacji Grey House (Galeria Szara Kamienica, Kraków 2011), Ogólnopolski Przegląd Malarstwa Młodych – Promocje 2010 (Galeria Sztuki Współczesnej w Legnicy). Zajmuje się przede wszystkim malarstwem i rysunkiem, które przenosi na inne techniki, takie jak wyszywanki, robótki ręczne itp. Jej prace cechuje charakterystyczna „estetyka krwawej jatki”. Współtworzy grupę Kuratorki.

 

Barbara Sztybel

Urodzona w 1982 r. w Przemyślu. Absolwentka Instytutu Sztuki Uniwersytetu Opolskiego. Dyplom w pracowni rzeźby prof. Mariana Molendy obroniła w 2010 r. Ukończyła również studia na kierunku zarządzanie kulturą. Podczas studiów w ramach programu Erasmus studiowała na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu w Barcelonie (Hiszpania). W swoich działaniach artystycznych porusza się między różnymi dyscyplinami (rzeźba, ceramika, grafika, multimedia), nieustannie poszukując swojego miejsca. Współzałożycielka grupy artystycznej Kuratorki.

___

Rezydencja odbywa się w ramach cyklu Mikrobiom, który dedykowany jest poszukiwaczom twórczego siedliska.

___

Kuratorka: Zośka Reznik

Organizator: Fundacja Wersja

Podbrzusze
Brzuch – Centrum Trawienia Wizji
Wrocław, ul. Białoskórnicza 26, p. -1

___

fb.com/events/671995799549009

___