Judith Röder FB PROFILE COVER PHOTO

luty-marzec 2019 – wizyta studyjna
sierpień 2019 – finał projektu
Wrocław i Dolny Śląsk

___

Judith Röder po raz kolejny odwiedzi Dolny Śląsk, tym razem w ramach serii wizyt studyjnych  organizowanych dzięki współpracy Strefy Kultury Wrocław i Fundacji Wersja w ramach programu AIR Wro.

Już w lutym niemiecka artystka będzie kontynuować rozpoczęte w sierpniu zeszłego roku badania nad krajobrazem wizualnym Dolnego Śląska. Podczas swojego pierwszego pobytu Judith Röder skupiła się na docieraniu w miejsca nieoczywiste, naznaczone zawiłą historią i złożoną kulturową tożsamością. Pierwotny pomysł na artystyczne działanie zakładał porównanie regionalnego pejzażu z jej rodzinną krainią Vulkaneifel – pozornie bardzo zbliżoną do dolnośląskiej niecki. Już podczas pierwszych wypraw okazało się, że charakter obu miejsc znacząco różni się od siebie, a doświadczenie przebywania w niektórych lokalizacjach Dolnego Śląska przywołuje poczucie bliżej nieokreślonego braku, niepełności. To, co wydawało się zbliżać do siebie oba regiony było jednocześnie tym, co je od siebie oddalało.

Opustoszałe folwarki, dawne PGR-y, przypałacowe parki, cmentarze czy ruiny kościołów ilustrują obraz burzliwej historii “Ziem Odzyskanych”, wymazany i pośpiesznie dorysowany zupełnie innym konturem. Później ponownie zatarty w skutek transformacyjnych przemian i rozwinięty w zupełnie niespodziewaną narrację.

Zaintrygowana osobliwą z jednej strony wizualnością, a drugiej zwyczajnością estetyki codziennych widoków artystka postanowiła uchwycić “przestrzenie znikania” w oku  kamery 16 mm. Status badanych czułą soczewką miejsc jest różny – podobnie jak różna jest ich relacja z lokalnymi mieszkańcami, polityczny kaliber historii, która się przez nie przetoczyła, czy faza zanikania, która je dotknęła. W przypadku Miedzianki, jednego z celów podróży podczas pierwszej z tegorocznych wizyt, z miasteczka z browarem, ratuszem i kopalnią nie pozostało prawie nic. „Historię znikania” tej uroczej niegdyś miejscowości opisał w popularnej książce Filip Springer. Innym miejscem, które odwiedzi artystka będzie niewielka wieś Gostków, nad którą ciąży monumentalna ruina dawnego ewangelickiego kościoła. Jej mieszkańcy nie czując jakichkolwiek uprzedzeń, w poczuciu społecznej odpowiedzialności za przestrzeń i pamięć samodzielnie zrekonstruowali protestancki, niemiecki cmentarz sukcesywnie dewastowany przez kilkadziesiąt lat. Kolejnym kierunkiem artystycznych poszukiwań będzie Sokołowsko – kolejny przykład całkowitej wymiany mieszkańców i zastąpienia ich inną grupą społeczną. Uzdrowiskowa pruska perełka ulokowana u podnóża Sudetów Wałbrzyskich przez wiele lat straszyła niszczejącym gmachem dawnego sanatorium dr Brehmera, późniejszego Sanatorium Grunwald. Po latach zapomnienia, dzięki aktywności kulturalnej podjętej przez osiedlających się na nowo, urzeczonych pięknem górskiej miejscowości mieszkańców dawny Gorbersdorf przeżywa swoją drugą młodość.

Krajobrazy, które bada Judith Röder to miejsca kształtowane zarówno geologicznie (kopalnie, piaskownie, kamieniołomy) jak i kulturowo (architektura, urbanistyka) przez ich mieszkańców. Lata obecności różnych grup społecznych, etnicznych i kulturowych odcisnęły swój ślad w przestrzeni, swego rodzaju ślad pozostawił także brak dawnych mieszkańców. Fragmenty te wyłapuje artystka, starając się uwiecznić to, co być może za chwilę zniknie z powierzchni ziemi w eksperymentalnej, artystycznej formie filmowej. Film zostanie zaprezentowany na specjalnie zorganizowanym pokazie podsumowującym projekt.

___

kuratorka: Joanna Kobyłt

___

Aktualności na stronie wydarzenia: facebook.com/

Judith Röder

Rezydencja 2018: Judith Röder – Ciekłe miasto II: środowisko

___

 

Szczegóły wydarzeń otwartych dla publiczności wkrótce.

___

Judith Röder – artystka wizualna, wykształcona w zakresie projektowania szkła w Instytucie Ceramiki i Szkła Artystycznego na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Koblencji (Hochschule Koblenz). Obecnie studiuje film w Wyższej Szkole Mediów w Kolonii (Kunsthochschule für Medien Köln). W swoich pracach wykorzystuje materiały naturalne, które chętnie łączy z nowymi technologiami, jednak to zawsze szkło zajmuje w nich centralne miejsce. Oszczędne w wyrazie tafle bywają w jej instalacjach zarówno ekranem dla efemerycznych projekcji, jak miejscem utrwalenia śladów zjawisk, które wymykają się percepcji zmysłowej.

www.judithroeder.de

___

Organizator: Strefa Kultury Wrocław oraz Fundacja Wersja w ramach programu AIR Wro
Partner: BWA Wrocław Galerie Sztuki Współczesnej